کد خبر : 285
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 مرداد 1401 - 10:00

بُت‌وارگی کنکور

بُت‌وارگی کنکور

حدود نیم قرن است که تنها معیار سنجش دانش‌آموزان و گزینش آنان برای مقاطع بالاتر از جمله ورود به دانشگاه، کنکور است. آثار کنکور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر تن و روح هر ایرانی حک شده است. امروزه کنکور به شکل امری طبیعی و هویتی مستقل مبدل شده است که گویی انسان‌ها به دنیا

حدود نیم قرن است که تنها معیار سنجش دانش‌آموزان و گزینش آنان برای مقاطع بالاتر از جمله ورود به دانشگاه، کنکور است. آثار کنکور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر تن و روح هر ایرانی حک شده است. امروزه کنکور به شکل امری طبیعی و هویتی مستقل مبدل شده است که گویی انسان‌ها به دنیا می‌‌آیند و می‌میمرند؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند ولی کنکور زنده است و می‌ماند، بُت می‌شود و بر انسان ایرانی چیره شده است که نخبگی، خلاقیت، موفقیت، خوشبختی و … تنها از مجرای آن تعریف می‌شد.

کنکور طوری هویت مستقل از انسان‌ها به خود می‌گیرد که مأموریت تاریخی سالانه‌ی دولت‌ها می‌شود، حتی در اوج بحران کرونا، یکی از مهم‌ترین نگرانی مدیریت کلان کشوری، چگونگی برگزاری کنکور بود.
اما از چند لحاظ کنکور امسال متفاوت از کنکور سال‌های قبل می‌باشد:

۱⃣ تعویق_کنکور: بیش از سه بار کنکور به تعویق و تعلیق درآمد. این تعویق بر روح و تن میلیون‌ها نفر (دانش‌آموز، دانشجو و خانواده‌های آنان) حک می‌شود چنانچه میشل فوکو معتقد است هر کنشی، کنشی را امکان‌پذیر می‌کند. در واقع تعویق کنکور؛ ماشین تولید استرس‌های بی‌موقع و فشارهای نابجا و اختلال در برنامه‌ریزی‌ها شد.

۲⃣ مرگومیر_کرونایی در کنکور: کنکور امسال در وضعیت کرونایی برگزار می‌شود که دو روز قبل از برگزاری کنکور (۲۷ مرداد)، ۲۲۵۰ نفر مبتلا به کرونا و ۱۶۵ نفر بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند. در چنین وضعیتی باید به جای آرزوی موفقیت، آرزوی سلامتی برای داوطلبان کنکور داشته باشیم .

۳⃣شکافطبقاتیبارز :کنکور امسال شکاف طبقاتی را بیش از سال‌های پیشین برجسته می‌کند. زیرا داوطلبان در کنار خانواده‌های خود در قرنطینه خانگی قرار داشتند که داوطلبان طبقات پایین‌تر، فضای کافی برای مطالعه و به دور از حواس‌پرتی نداشتند و علاوه بر آن، از آنجایی که به دلیل کرونا آموزشگاه‌ها و کلاس‌های عمومی (حتی مدارس) تعطیل شدند، عموم داوطلبان حتی قادر به اخذ معلم خصوصی نبودند.

۴⃣ بیکاریفزاینده و تشدیدبحران_اقتصادی: نمی‌توان انکار کرد که هر ساله بر تعداد بیکاری دانش‌آموختگان افزوده می‌‌شود و ایران در سال ۹۹ نیز با بحران اقتصادی تمام عیار مواجه بوده است که این دو عامل برای فرسایش امید داوطلبان هم‌‌افزایی می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.